23 October 2008

Hikayat Murai Kampung

saya suka berkicau2 di waktu pagi! saya rasa kicauan sayalah yang sedap sekali.. burung tiung pun suka tiru nyanyian saya. maknusia pun cipta perumpamaan "seperti murai tercabut ekor". saya kan terkenal.. semua kenal saya.. hehe.. syarikat petroliam terkenal tu pun buat iklan pasal saya.. bangganya... :D

mari kenal saya dengan lebih dekat..

Ini semasa saya baru keluar dari sarang, belum pandai terbang lagi. ekor pun pendek lagi.. cuba, lihat di pangkal paruh saya, ada lagi warna kuning.. itu supaya senang ibubapa saya menyuapkan saya makanan. Bulu di dada saya pun berketak-ketak warnanya.. tak boleh kenal jantan atau betina lagi...

Ini pula masa saya sudah pandai terbang! Saya sedang ikut ibubapa saya mencari makanan. Kami cari ulat, serangga dan binatang kecil lain. Bulu di dada saya masih berbintik-bintik, tapi dah nampak jantina saya. cuba teka saya jantan ke betina?

Ini rupa burung murai kampung jantan..

Murai Kampung @ Oriental Magpie Robin

bulu di dadanya hitam berkilat

Murai Kampung @ Oriental Magpie Robin

murai kampung betina pula dadanya warna kelabu..

jadi..jawapannya betina lah. Saya tinggal di mana-mana ada manusia tinggal tapi kenalah ada pokok untuk buat sarang. Baru boleh saya menyanyi pagi-pagi untuk menghiburkan hati.

Murai Kampung
Oriental Magpie Robin
Copsychus Saularis

No comments:

Post a Comment

Sweets or Stones, it must worth something..jot it down!