25 February 2009

Beberek Leher Biru

Jika saya kata saya ambil gambar ini belakang rumah saya percaya tak? Tak saya tak tipu... tapi ni bukan belakang rumah saya,tapi di kawasan perumahan. Ada kawasan bangunan tinggal yang telah naik pokok -pokok tinggi yang didiami oleh pendatang haram. Itu kadang takut juga nak pergi sana. bukan takut ular atau binatang berbisa.. takut pendatang datang marahkan kita kerana takut gambar mereka masuk suratkhabar gamaknya..


Burung Beberek Leher Biru baru mendarat di dahan. Ekor belakang kembang bertindak sebagai brek udara.


Dengan tangkapan.

Beberek makan serangga terbang seperti tebuan, lebah, kumbang, pepatung dan lain-lain serangga terbang. Ya, ia menangkap serangga itu semasa serangga itu sedang terbang..


Pandangan dari belakang.

Burung Beberek Leher Biru berhijrah dari negara utara ke Semenanjung Malaysia untuk membiak dari Bulai April ke September. Bila spesies burung ini pergi, burung Beberek Ekor Biru pula akan mengantikan tempatnya..


Akhir sekali, satu pose istimewa.

Mungkin kalau kita tanam pokok2 dengan banyak di kawasan perumahan kita, mungkin burung yang cantik ini akan memilih tempat kita untuk membuat sarang dan membiak

Beberek Leher Biru
Blue-throated Bee-eater
Merops viridis

2 comments:

  1. Nice landing pic.
    I got the 'jambang merah' (red bearded) today at Bukit Tinggi.

    ReplyDelete
  2. Burung Beberek boleh dilihat di sepanjang jalan dari Simpang Empat Semanggol ke Kuala Gula / Kuala Kurau kawasan ladang kelapa sawit dekat Taiping.

    ReplyDelete

Sweets or Stones, it must worth something..jot it down!